Tegelik põhjus, miks investoritel Teslast küll ei saa

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tesla aktsiate ostjad usuvad Elon Muski ja tema missiooni.
Tesla aktsiate ostjad usuvad Elon Muski ja tema missiooni. Foto: KARIM SAHIB/AFP

Millal iganes keegi ostab börsiettevõtte aktsiaid, teeb ta seda lootusega sellelt tulu teenida. Millal iganes keegi neid müüma hakkab, teeb ta seda seetõttu, et mingid märgid näitavad, et aktsiahind hakkab langema. Tesla puhul ületavad praegu aktsiate ostjaid selgelt müüjaid.

Teslal läheb praegu lausa nii hästi, et möödunud nädalal ületas Tesla turuväärtus 0,92 protsendi võrra senise USA edukaima autotootja General Motorsi ning kahe autotootja heitlus turuliidri osas on pärast seda olnud väga tasavägine, vahendab Fortune.

Kui vaadata, kuidas General Motorsil viimasel aastal läinud on, siis tegelikult ei saa seal midagi halba öelda. Ettevõte on tulnud välja paari aasta tagusest kriitilisest olukorrast ning tal on taas ette näidata tulemused, mida investorid traditsiooniliselt hindavad: korralik kasum, hea müügitulu ning tugev dividendimakse. 

Kui Tesla tootis 2016. aastal 76 000 autot, siis General Motorsil oli sama ajaga ette näidata kümme miljonit autot. Kui General Motors teenis mullu üheksa miljardit dollarit kasumit, siis Tesla lõpetas aasta hoopis 773-miljonilise kahjumiga. Sellest hoolimata on aga Tesla turuväärtus viimase kolme aastaga kahekordistunud. Miks küll nii?

Vastus on väga lihtne. Tegemist on kultusaktsiaga. Ehk aktsiaga, mis iseloomustab ettevõtteid, kellel on oma lugu (nagu näiteks  ka Apple, Google etc). Nende aktsiate väärtusele avaldavad traditsioonilised majandustulemused (käive, dividendimakse, kasum, varade maht jne) üsna vähe mõju. Pigem peegeldab ta aktsia väärtus seda, kui palju tulevikupotentsiaali ettevõttes nähakse.

Traditsioonilised investorid väidad siin muidugi, et selline aktsiaväärtuse kasv on suuresti manipulatiivne ja peegeldab pigem seda, kui palju meediahaipi on ettevõttele osaks langenud. Samas, kui pealiskaudne ka meedia poolt haibitud ettevõtete aktsiaväärtus olla ka võib, on aktsiaväärtus siiski traditsiooniliste statistiliste valemite järgi paika pandud.

Fakt on muidugi ka see, et nii Teslal ettevõttena kui ka tema asutajal Elon Muskil on tugev lugu. Kosmosesõidud ja hüperluubid kõlavad väga lahedalt ja äratavad kahtlemata avalikkuses palju tähelepanu. Samas ei tohiks tähelepanuta jätta asjaolu, et selle kõige taga võib olla midagi märksa enamat, kui see, kuidas meedia on Tesla lugu esitlenud.

Paljud näevad Tesla nime taga ka superakude alanevaid hindu ja järjest paranevaid tulemusnäitajaid, mis on elektriautode turu jaoks võtmetähtsusega. Ka näitab Nevada kõrbe rajatav supertehas vaid Tesla kindlameelsust oma tegevusvaldkonnas läbi lüüa.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles