Tarneraskused koguvad hoogu: lääneriigid vannutavad Hiinat koroonapoliitikast loobuma

Liina Laks
, majandusajakirjanik
Copy
Uus iPhone SE.
Uus iPhone SE. Foto: Apple

Kuna Hiina kehtestas olulistes majanduspiirkondades ranged koroonapiirangud, teatas Apple sel nädalal, et on sunnitud osad tehased sulgema. Ta pole ainus: lääne firmad paluvad Hiinal nullkoroona-poliitikast loobuda.

Kolm Apple'i jaoks võtmetähtsusega Hiina tehast läksid kinni, kuna Shanghai ja Kunshani piirkonnas kehtestati üliranged koroonapiirangud, mis mõistsid sisuliselt 25 miljonit elanikku koduaresti.

Apple'i jaoks sülearvuteid ja iPhone'e valmistavad ettevõtted olid samuti sunnitud tegevuse peatama. Pegatron, kes teeb Nikkei Asia andmetel kuni 30% iPhone'idest, teatas, et sulges kaks Hiinas asuvat tehast.

Macbookide suurim tootja Quanta ütles samuti, et pidi peatama tootmise Hiina kõige olulisemas tehases.

Pisemat sorti iPhone'ide tootja Luxshare saab küll edasi toota, aga karmide koroonapiirangute tingimuses, mis tähendab, et töötajad ei pääse tehasest välja ning peavad tehasealal ka ööbima.

Apple pole ainus, kelle tegemisi Hiina koroonapiirangud segavad. Euroopa Kaubanduskoda saatis sel nädalal kirja Hiina valitsusele, et nad nullkoroona-poliitikast loobuksid. Näiteks pakuti välja, et inimesed saaksid ka kodustes oludes koroonakarantiinis olla.

Ettevõtted kurdavad, et nende tarneahelad on suure surve alla sattunud, kuna olulisi komponente Hiinast enam kätte ei saa. Lisaks iPhone'idele värisevad tarneraskuste tõttu ka elektriautotootjad. Tesla märtsikuu numbrid näitasid, et tema Shanghai tehases toodeti vähem autosid, kui tavaliselt oodata oleks võinud. Hiina elektriautotootja Nio teatas, et peab tootmist edasi lükkama, kuna ei saa tarnijatelt komponente kätte.

Kuid küsimus ei ole ainult autodes ega elektroonikas: The Times viitab, et India ravimitööstus sõltub 70% ulatuses Hiina toorainest. Laiemalt võivad Hiina pikad koroonapiirangud tuua kaasa pikad tarneajad, mis omakorda maailmas tuure koguvale hinnatõusule hoogu annavad.

CNBC kirjutas analüütikute jutule toetudes eile, et Hiina praegune koroonalukustus võib kaasa tuua sellise logistikakaose, mille kõrval koroonaaegne tarnetakistus oli veel poisike. Asi on selles, et kuigi numbrite järgi moodustab Hiina maailma nõudluspoolest 20%, siis Hiinas toodetakse olulisi komponente ja toormeid, ilma milleta mujal maailmas töö seisma jääb. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles