Miljardär: kuidas jõulurallist maksimumi võtta

Romet Kreek
, majandusajakirjanik
Copy
Timur Turlov
Timur Turlov Foto: Ayapov/Freedom Finance

Suure majandusliku ja aktsiaturu ebakindluse perioodil peaksid investorid olema teadlikud traditsioonilistest suundadest. Üks selline trend on aasta lõpus pühade-eelne müügihooaeg, mis algab mustal reedel ja kulgeb paralleelselt börside jõuluralliga, kirjutab Kasahstani miljardär Timur Turlov.

Hooajalise tootluse statistika näitab, et november on S&P 500 jaoks kõige edukam kuu, kusjuures USA aktsiaindeks on viimase 11 aasta jooksul tõusnud keskmiselt 2,6 protsenti kuus. Detsembri keskmine tõus samal perioodil ei ole kuigi muljet avaldav, vaid +0,8 protsenti, kuid see on siiski positiivne tulemus. Olgu tootlusstatistika milline tahes, ei garanteeri see, et turg kasvab käesoleva aasta viimasel kahel kuul rohkem kui 3 protsenti. Praeguste suundumuste väljaselgitamiseks peame otsa vaatama põhiprintsiipidele.

Esiteks väärivad tähelepanu 16. novembril avaldatud USA jaemüüginäitajad. Oktoobri kasv ületas konsensust märkimisväärselt, 0,9 protsenti, ja ulatus kuuvõrdluses 1,3 protsendini. See näitab tarbijate nõudluse vastupidavust kõrge inflatsiooni tingimustes. Möödunud kuu müüki ajendas osaliselt mootorikütuste müügi kasv kuuvõrdluses 4,1 protsenti. Samal ajal kasvas autode müük vaid 1,5 protsenti, samas kui tootjate tarned tõusid mahuliselt koguni 9,8 protsenti, mis näitab reaalse tarbimise tervislikku seisu.

Müük, välja arvatud mootorsõidukid, gaas, ehitusmaterjalid ja toitlustusteenused, kasvas kuuvõrdluses 0,7 protsenti, septembri korrigeeritud tulemus kerkis +0,4 protsendilt +0,6 protsendile. Üldkauba segmendis toimus väike ostuaktiivsuse langus, millele juhtis tähelepanu ka Targeti ( USA börsisümbol TGT) tegevjuht 16. novembril toimunud investoritele suunatud konverentsil, kuid seda kompenseerisid kodukaupade müügi kasv ja suuremad müügimahud jaekauplustes. Prognoos on reaaltarbimise tempo kiirenemisele IV kvartalis, mis kerkib aastavõrdluses 3 protsendini, võrreldes 1,4 protsendiga kolmandas kvartalis.

Adobe Digitali andmetel on pühade-eelse hooaja veebimüük ligikaudu 209,7 miljardit dollarit, mis tähendab eelmise aastaga võrreldes kasvu aeglustumist 8,6 protsendilt 2,5 protsendile ja kasv jääb alates 2015. aastast madalaimaks. See on osaliselt tingitud veebipõhise hinnaindeksi langusest oktoobris: eelmisel aastal oli umbes 3–3,5 protsenti kogu veebimüügi kasvust tingitud kõrgematest hindadest, 4,9–5,4 protsenti aga tarbimise kasvust. Baasinflatsioon on tänavu 6,3 protsenti ning kui seda väärtust arvesse võtta, siis tundub, et internetimüügi reaalmaht siiski väheneb.

Reageerides majanduskasvu aeglustumisele, vähendab FedEx (USA börsisümbol FDX) lisaks väljakuulutatud kriisivastastele meetmetele lennutranspordi mahtu, et säilitada tegevuse kasumlikkus. See samm tuleneb asjaolust, et ettevõte kavatseb IV kvartalis vähendada aastavõrdluses kaupade kogusaadetiste mahtu. Lisaks saadetakse osa FedExis töötavatest autojuhtidest alates 1. detsembrist palgata puhkusele. United Parcel Service (USA börsisümbol UPS) pole veel sellist teadet väljastanud, selle asemel on neil plaanis palgata kuni 100 000 hooajatöötajat, mis tugevdab konkurentsivõimet. Samas on ka UPS täheldanud saadetiste mahu langust alates aasta algusest.

Arvestades ebaselget olukorda majanduses üldiselt, eriti aga jaekaubanduses, ei tundu investori jaoks olevat parim lahendus üksikute suurte jaemüüjate, nagu Target (TGT), Walmart (USA börsisümbol WMT), Costco (USA börsisümbol COST) ja Amazon (USA börsisümbol AMZN), aktsiate ostmine, vaid pigem XLP ja/või XLY tarbijafondidesse (ETFidesse) investeerimine. Printsipiaalsest vaatenurgast lähtudes on UPSi aktsiad kuni aasta lõpuni investoritele atraktiivsemad kui FDXi aktsiad. Viimastest inflatsiooniandmetest lähtudes tasub aga vaadata korrigeeritud kõrgbeetatehnoloogia aktsiaid või nn kasvuaktsiaid, mis jõuluralli kiiluvees tõenäoliselt müüki paisatakse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles