Suuri IPOsid küll tehakse, kuid neid on varasemast palju vähem
Praegustes oludes pole midagi imestada, et ka ülisuurte (üle miljardi dollari) IPOde arv ja maht on languses. Eelmisel aastal oli selliseid tehinguid maailmas vaid 21, aasta varem 82.
Ülisuuri IPOsid tehakse muidugi ka praegu, kuid neid saavad endale lubada vaid sellised ettevõtted, kes on kindlad, et huvi nende IPO vastu on sedavõrd suur ja vankumatu, et kriisid seda kas üldse ei mõjuta või sellele vaid vähesel määral mõju avaldavad.
Heaks näiteks on Porsche AG IPO eelmise aasta septembris, millega kaasati 8,7 miljardit USA dollarit. Suurtest IPOdest väärivad märkimist ka veel LG Energy Solutioni 10,7 miljardi USA dollari suurune IPO Lõuna-Koreas eelmise aasta alguses ning China Mobile'i 8,2 miljardi USA dollari suurune IPO Shanghai börsil.
IPOde asemel tegeletakse nende ettevalmistamisega, keskendudes taas põhinäitajatele
Loomulikult ei mata finantsturud ja ettevõtted IPOsid lõplikult maha, vaid kasutavad seda hetke selleks, et valmistuda ja oodata olukorra paranemist.
Ettevalmistustes pööratakse senisest oluliselt rohkem tähelepanu ettevõtete paindlikkusele ja vastupanuvõimele erinevates kriisides ning analüüsitakse põhjalikult makromajanduslikke näitajaid ja riiklikku poliitikat.
Samuti peaksid IPOt kavandavad ettevõtted keskenduma praegustes tingimustes oluliselt enam oma sihtinvestoritele ehk neile, kellel on potentsiaali omandada suur osa ettevõtte aktsiatest või mõjutada teisi investoreid ettevõttesse investeerima. Ettevõtted ei saa enam loota suurele hulgale väikestele ja keskmise suurusega investoritele, kes ostavad IPO käigus aktsiaid vaid positiivse emotsiooni ajel.
IPOks valmistumisel tuleb arvestada aga veel ühe teguriga. Nimelt on suurte tehnoloogiaettevõtete aktsiate väärtus viimase aasta jooksul oluliselt langenud. Nad on kaotanud oma seni pea piiramatuks peetud kasvupotentsiaali. See tähendab, et investorid pööravad nüüd rohkem tähelepanu ettevõtete traditsioonilistele finantsnäitajatele, nagu tulud, kulud, realistlikud turuprognoosid, kontrollitavad innovatsiooniplaanid ja juhtimine.
Nii IPO-ettevõtete kui ka investorite suhtumine on tulnud pilvedest alla maa peale tagasi, kus valitsevad vanad ja äraproovitud majandus- ja kasumiseadused. Kõige sellega peaksid arvestama oma tegemistes ka Eestis IPOt kavandavad ettevõtted. Meie börsiettevõtted on üldiselt küll keskmisest väiksemad, kuid ka neile kehtivad siiski samad finantsturu seadused.