Miljardär: miks me ostame idufirmasid?

Romet Kreek
, majandusajakirjanik
Copy
Timur Turlov
Timur Turlov Foto: Ayapov/Freedom Finance

2022. aasta oli idufirmade jaoks üsna väljakutseid pakkuv, eriti pärast muljetavaldavat 2021. aastat, kirjutab Kasahstani miljardär Timur Turlov.

CB Insightsi andmete kohaselt langesid üleilmsed riskikapitaliinvesteeringud 2022. aastal 35 protsendi võrra, 415 miljardi dollarini.

Kuid vaatamata turu langusele levib paljudes riikides jätkuvalt trend, et ettevõtted pöörduvad ökosüsteemide ehitamiseks idufirmade poole. See hõlmab ka Kasahstani, kus Freedom Holding Corp. on viimastel aastatel digitaalset ökosüsteemi rajanud.

Riskikapitali investeeringud Kasahstanis

Endiselt valitseb arusaam, et Kasahstan on väike turg, kus on raske raha teenida. Kuid viimastel aastatel on kogu riigis tekkinud kümneid edukaid ettevõtteid. Olles alustanud idufirmadena, on need ettevõtted nüüd väärt miljardeid dollareid. Üks näide on Kaspi Bank, mille turuväärtus on täna suurem kui Credit Suisse'il.

Hoolimata oma kaugusest maailma finantskeskustest, areneb Kasahstan dünaamiliselt ning pakub globaalsele IT- ja fintech'i valdkonnale uusi lahendusi. Riigi juhtkond julgustab uuenduslikku ettevõtlust ja Kasahstan on koduks noorele tehnoaktivistide seltskonnale. Lisaeelised on investeerimis- ja krediidireiting, riigi üsna suur jõukus ja elukvaliteet ning liberaalne maksurežiim.

Samas on Kasahstani turg palju keerulisem kui Ameerika oma. Lihtsamalt öeldes, kui oled loonud USAs kasumliku idufirma, on Kasahstanis sama edu kordamise tõenäosus palju väiksem. Peaaegu kõiges on erinevusi: turu suurus, sügavus ja struktuur, mudel ja tarbijakäitumine, töövõtjate kvaliteet, lähenemisviisid turundusele ja tootejuhtimine. Isegi naaberriikide jaoks osutuvad kõik protsessid Kasahstanis keerulisemaks.

Siiski on võti, mis avab Kasahstanis ettevõtte rajamiseks tohutud väljavaated. Ja need, kes selle leiavad, avavad tulusate võimaluste maailma. Raha on riigis saadaval ja paljude üllatuseks on Kasahstanis lihtsam oma idufirma arendamiseks rahastust leida kui USAs. Kuigi riskikapitali investeeringute sisenemisekünnis võib olla madal, on Kasahstanis raskem leida ihaldusväärseid investeerimissubjekte kui raha.

Ostmine, integreerimine ja sünergia loomine

Idufirmade ostmine on Kasahstanis FRHC digitaalse ökosüsteemi ülesehitamiseks hädavajalik. Seni on ettevõte kulutanud enam kui 85 miljonit dollarit, investeerides idufirmadesse, mis tegutsevad valdavalt tarbijasegmendis.

Investeeritava projekti valimisel lähtume klassikalistest investoreid huvitavatest omadustest: ärimudel, minimaalse elujõulise toote saadavus, meeskond, turu suurus ja rahastus, milliseid probleeme idufirma lahendab ja kuidas on see on parem kui konkurendid. See tähendab, et FRHC peamine liikumapanev jõud idufirmade ostmisel on ökosüsteemi arendamine ja rikastamine meeskondade, tehnoloogia ja kliendibaasidega.

Me ei osta ettevõtet, vaid ostame ühtse meeskonna inimestest, kellel on ärisuhted ja kliendid. Nii et ka pärast idufirma omandamist jääb võtmemeeskond sinna alles ning me teeme kõike samamoodi, kuid teises struktuuris ja majanduskeskkonnas. Kui inimesed lahkuvad ettevõttest kohe pärast selle ostmist, näitab see selgelt, et oleme teinud vea.

Investeerimine ja idufirma omandamine on vaid pool võitu. Edasine on palju keerulisem. Lõppude lõpuks peab välja mõtlema, kuidas integreerida see iseseisvasse ökosüsteemi – nii et äsja ostetud ettevõtte mittelõhkumine on üsna keeruline ülesanne.

FRHCs ei ole ühtset tehnikat, mis ühendaks ja saavutaks sünergia. Eelkõige on kogu protsess üles ehitatud usaldusele. Paljudel juhtudel sujub integratsiooniprotsess sujuvalt ja side luuakse väga kiiresti. Samas tuleb ette olukordi, kus me ei saa aru, miks ja kuidas integreeruda. Ettevõtetel on sageli sõltumatu juhtimine ja bränding, mis ei ole omavahel integreeritud. Sel juhul peame kulutama rohkem aega suhtlemisele ja usalduse loomisele. See suhete loomise periood võib mõnikord võtta mitu aastat.

Reeglina on ainuke sünergia, mida on lihtne luua, uue brändi loomine ja turundusefekti saavutamine. Teade, et see idufirma on nüüd osa holdingfirmast, saavutab vastaspoolte usalduse. Kuid üldine kaubamärgi loomine on lihtsaim meetod. Sealt edasi läheb palju keerulisemaks.

Idufirmad kui ökosüsteemi osa

Maailma suured tegijad püüavad mitte maha magada kasvupotentsiaali ja uute turuvisioonidega projektide sündi. Finantssektor pakub tänapäeval ettevõtetele erilist huvi. Statista andmetel tegutseb 7,1 protsenti idufirmadest kogu maailmas fintech'i valdkonnas.

Üks 2022. aasta olulisemaid omandamisi selles valdkonnas oli pangandusplatvormi Technisys ostmine 1,1 miljardi dollari eest SoFi Technologiesi poolt. Eelmise aasta märtsis teatati, et Apple ostis Ühendkuningriigi idufirma Credit Kudos, mis kasutab pangaandmeid, et aidata ettevõtetel laenuotsuseid langetada. JPMorgan Chase omandas fintech'i idufirma Renovite sügisel pärast selle muljetavaldavaid tulemusi toote ja plug-and-play tehnoloogias.

Üks meie edukaid näiteid on PayBox maksesüsteemi omandamine ja selle muutmine Freedom Pay nimeliseks ettevõtteks. Täna on see pangandusväliste maksete liider Kasahstanis, moodustades veerandi kõigist kohalikul turul toimuvatest veebiostudest. 

Meie investeering Kasahstani suurimasse füüsilisest isikust ettevõtjate koondajasse Naimi.kz on n-ö sild, mis aitab meil luua elanikkonna jaoks finantssüsteemi. Ja FRHC ökosüsteemi integreeritud Rekassa pilvesüsteemist on saanud väike- ja keskmise suurusega ettevõtetele värav. See võimaldab Freedom Bankil läbi Rekassa nišši hõivata.

2022. aastal nägime, et juhtivad tehnohiiud jätkasid aktiivselt tehisintellekti idufirmade kokkuostmist. Aasta tagasi teatas Microsoft tarkvara idufirma Nuance Communications Inc omandamise lõpuleviimisest. Google ostis oktoobris avatari-idu Alter. Suve alguses omandas Spotify AI teksti kõneksmuutmise platvormi Sonantic.

Meie ökosüsteemis on ka tehisintellektil põhinevaid projekte. Nende hulka kuuluvad meditsiinivaldkonna idufirma insuldi diagnoosimiseks tehisintellekti Cerebra abil, automaatne meditsiiniliste läbivaatuste süsteem MED 365 ja linnale nutikate adtech-lahenduste arendaja Citix.

2022. aasta lõpus omandasime 35-protsendilise osaluse Kasahstani targa linna lahendusi arendavas Sergek Groupis, mille suurandmetega töötamise kogemus võimaldab teha paremaid otsuseid nii autokindlustuse kui autolaenu vallas.

Tehisintellektiga idufirmad on investeeringuteks atraktiivsed mitte ainult paljutõotava tehnoloogia, vaid ka väärtusliku inimressurssi tõttu.

Miks peaksid ettevõtted investeerima idufirmadesse?

Riskikapitali investeeringute juures on kõige olulisem seada eesmärk. Miks sa seda teed? Kuigi suurem osa riskikapitalifondidest on keskendunud kapitali genereerimisele, ei ole see meie jaoks põhieesmärk. Me kasutame strateegilist lähenemist. Idufirmad võivad meile palju asju õpetada. Need võivad parandada protsesse, suurendada efektiivsust, aidata leida uusi turusegmente, tõsta mainet ja hankida ettevõttesse professionaale.

Üks meie Kasahstani idufirma, mis välisturule on jõudnud, on interneti supermarket Arbuz.kz, mis tegutseb USAs Pinemeloni kaubamärgi all. Oleme sellesse investeerinud üle 11 miljoni dollari. Pinemelon plaanib aastaks 2024 katta 30 Ameerika linna. 

Samuti on idufirma tugev eelis keskendumine tootele. Sageli suudab idufirma teha toote valmis palju kiiremini kui suur pank. Selle tõestuseks on meie digitaalne hüpoteeklaenu pakkumine Kasahstanis, mille tegime valmis vaid nelja kuuga peale Freedom Banki käivitamist. 

Tänu idufirmadele saame täiendavaid teadmisi professionaalidelt, kes on oma valdkonna tõelised liidrid. Seega, hoolimata tehnoloogia kiirest arengust jääb ettevõtte peamiseks varaks inimkapital.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles